”Om jag hade ett förlag skulle jag välja tio bloggare att arbeta med”

Hur ser bokbloggarna på samarbetet med förlagen? Och hur skulle de vilja att samarbetet såg ut? För att ta reda på det frågade vi två av Sveriges största bokbloggar, En bokcirkel för alla och Breakfast Bookclub.

Karin Berg på bloggen En bokcirkel för alla vill att förlagen blir bättre på att länka tillbaka till bloggarnas inlägg om böcker – och ser gärna att de hämtar inspiration från arbetet inom den politiska bloggosfären.

Hur vill du att samarbetet mellan förlag och bloggare ska se ut? Jag ser gärna att fler förlag länkar tillbaka till inlägg som bloggare skriver. Eller som Bokmässan, som arbetar med bloggambassadörer och ger utvalda bloggare synlighet på deras webb, samt tillgång till ett bloggrum under hela mässan. Ungefär som ett pressrum. Om jag hade ett förlag skulle jag göra en lista på cirka tio bloggare som jag väljer att samarbeta med och ge dem en framlyft postition på min webb, som en bokbloggarlista. Att bjuda in bloggare till pressträffar om en ny bok/författare är också bra. Den politiska världen har ju jobbat med bloggar på det sättet lite längre än förlagen, men jag tror att de är på god väg och börjar förstå fördelen med att ha goda relationer med bloggare. Och att förlagen kopplade sig till Twingly, så att inläggen om deras böcker per automatik syns även på deras webb.

Vilken är bloggarnas styrka? Bloggarnas styrka är att vi är så många och har rätt så stor makt när det gäller böcker. Det räcker med att en lite större klick av bloggare säger ungefär samma sak om den bok och skapar opinion, precis som när det gäller de politiska bloggarna. Det gäller bara att vi förstår att vi har den makten.

Förlagen vet inte hur de ska betrakta bloggare ur ett marknadsföringsprespektiv, tror Ann-Sofie Lindholm på bloggen Breakfast Bookclub som anser att småförlagen i större utsträckning arbetar med fokus på bokbloggare.

Hur ser intresset för bloggar ut från förlagens sida? Ann-Sofie Lindholm anser att de nu fått upp ögonen för bloggarna, men att vissa förlag är mer aktiva än andra. Från att för ett par år sedan ha varit helt ointresserade har det vänt och de är mycket intresserade. Bloggträffar och mingel är vanligt förekommande och likaså utskick av recensionsex. Jag tror att förlagen ännu inte vet hur de ska betrakta bloggarna ur ett marknadsföringsperspektiv och bloggare som skickar efter böcker, skickar efter de böcker som de vill läsa vilket leder till positiva kommentarer. Men bokbloggarna blir allt fler och jag tror att på sikt kommer kanske de 50 mest intressanta (om ens så många) vara de som stora förlag vänder sig till. Småförlagen är mycket aktiva med bloggarna, och kanske är det deras väg till uppmärksamhet.

One thought on “”Om jag hade ett förlag skulle jag välja tio bloggare att arbeta med”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s