”Bokbloggarna i Sverige håller ofta en mycket hög kvalitet”

Att inlägg från bokbloggarna kan ge försäljningen av böcker en ordentlig skjuts är förlagen medvetna om, men hur ser de på arbetet gentemot bloggarna?

Norstedts har man arbetat med Twinglys lösningar under tre år, och Klas Fjärstedt, chef för förlagets digitala kanaler, anser att vi bara sett början på samarbetet mellan bloggare och förlag.

Hur ser Norstedts på bokbloggarna?

Vi ser bokbloggare som en viktig och intressant kanal för våra böcker. Bokbloggarna i Sverige håller ofta en mycket hög kvalitet och bidrar generellt till att sprida intresset för litteraturen på nätet. Vi skickar recensionsex till bloggare och bjuder också in till olika evenmang som vi arrangerar. Det kan till exempel vara releasefester för böcker, eller presentationer av nya titlar. På våra egna förlagssajter har vi sedan 3 år tillbaka arbetat med Twinglys lösningar för att länka tillbaka till bloggare som bloggar om oss. Och vi vill också genom att länka tillbaka till bloggaren visa på uppskattning för att de bloggar om våra böcker.

Hur kommer arbetet mellan förlag och bloggare se ut i framtiden?

Vi kommer att fortsätta vår inslagna bana med att skicka recensonsex till dem, länka till dem, bjuda in dem till olika arrangemang, osv. Men vi kommer göra det i ännu större utsträckning.

Även på Bonnierförlagen visar man stort intresse för bloggarna. Stephanie Tärnqvist på Bonnierförlagens PR-avdelning berättar att de följer bloggare inom skilda områden – böcker, mode, hälsa, för att nämna några – och bygger personliga relationer med dem.

Vad ser ni som bloggarnas primära styrka?

Vi har ju sett många exempel på hur ämnen som media först inte är intresserade av sedan växer sig stora för att de har diskuterats i bloggosfären – så bloggarna besitter makt att påverka den allmänna debatten, säger Stephanie Tärnqvist. Vad gäller bokbloggare är de ju oftast otroligt insatta i den genre som de skriver om, så de har en stor kunskap vilket resulterar i intressanta inlägg om böcker och författarskap.

Tror du att arbetet med bloggarna kommer att förändras – om ja, hur?

Då bloggarnas inflytande växer är det viktigt att de även inser sitt ansvar gentemot sina läsare. Det är viktigt med öppenhet och att inte låta sig köpas av företag eller annonsörer. Att upprätthålla sin trovärdighet. Det tror vi också att många bloggare kommer att lägga större vikt vid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s