Bloggarnas stöd gav rekordförsäljning

Boken Fifty Shades of Grey har sålts i 40 miljoner exemplar världen över, men det är inte någon PR-plan som ligger bakom succén. Istället är det bloggvärlden som gjort att den erotiska boken blivit den bäst säljande pocketboken genom tiderna.

“Ryktet har spridits helt genom mun-mot-mun.” – Philip Stone på The Bookseller

Bokbloggare. De ses av läsarna som “vänner” och deras rekommendationer blir pålitliga på ett annat sätt än kultursidornas recensioner. Däri ligger styrkan, eller åtminstone en stor del av den. Vi har valt att titta lite närmare på boken Fifty Shades of Grey av E. L. James som under det senaste året kommit att ses som något av ett fenomen. Boken gavs ut på det lilla australiensiska förlaget The Writer’s Coffee Shop på våren 2011 … och sägs ha ökat butikskedjan Ann Summers försäljning av handklovar med 30 procent. American Psycho-författaren Brett Easton Ellis har dessutom sagt sig vara intresserad av att skriva manus till filmatiseringen. Men vad är egentligen “grejen”?

Världen över har Fifty Shades of Grey legat på bästsäljarlistorna och satt försäljningsrekord för pocketböcker med omkring 40 miljoner sålda exemplar. Även i Sverige har kvinnor (och män) klickat hem böckerna.

Adlibris topplista för inbunden/häftad utländsk skönlitteratur 31 augusti:
1. Fifty Shades of Grey, E. L. James
2. Fifty Shades Trilogy: Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker, Fifty Shades Freed, E. L. James
3. Fifty Shades Darker, E. L. James
4. Fifty Shades Freed, E. L. James
5. How to Be a Woman, Caitlin Moran

Bokus topplista för engelsk skönlitteratur 31 augusti:
1. Fifty Shades of Grey, E. L. James
2. Fifty Shades Trilogy: Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker, Fifty Shades Freed, E. L. James
3. Fifty Shades Darker, E. L. James
4. Fifty Shades Freed, E. L. James
5. A Game of Thrones 6 Book Box Set, George R. R. Martin

Romanen är ett lysande exempel på hur bloggare och andra sociala medier kan skapa ett buzz kring speciella titlar. Fifty Shades of Grey gavs ut i slutet av maj 2011, och i juni dök det första inlägget om den upp på Goodreads (ett socialt nätverk för bokälskare). Många, många fler skulle komma att följa. I en intervju i DN den 10 september 2012 berättade E. L. James litterära agent Sam Edenborough om den påverkan “word of mouth” haft för trilogin, och sa då att det inte finns agenter eller förlag som kan skapa den här typen av framgångar. Personliga rekommendationer är helt enkelt oslagbar PR.

Tidigare i år skrev också New York Times om bokens virala spinn. Där uttalade Patricia Bostelman, marknadsdirektör på bokhandelskedjan Barnes & Noble, sig: “Konversationer om boken på nätet ligger bakom mycket av försäljningen. […] Jag tycker att detta tydligt visar vad bloggnätverk kan göra.”

Nu kommer romanen ut på svenska på Norstedts med titeln Femtio nyanser av honom. Klas Fjärstedt är chef för marknadsproduktion och digitala kanaler på Norstedts och Rabén & Sjögren och han berättar att de jobbat på samma sätt med boken som med andra titlar med stor försäljningspotential.

– Vi ser tidigt till att det finns provläsningskapitel av boken på vår sajt, vi skickar recensionsex till bloggare, vi skickar ut info innan släppet i vårt nyhetsbrev och med Femtio nyanser kommer vi tillsammans med Twingly ha en bloggtävling, vilket blir något nytt för oss, säger Klas Fjärstedt.

Tävlingen går ut på att bloggarna ska recensera boken, och sedan få folk att rösta på recensionen. Första pris är en resa till Seattle, som är den plats där den största delen av romanen utspelar sig.

Fifty Shades i bloggosfären i siffror (den 31 augusti 2012):
19 278 blogginlägg med frasen “Fifty Shades of Grey”/”50 Shades of Grey”/”Femtio nyanser av honom”/”50 nyanser av honom” har gjorts under vår mätperiod (varav 264 var på svenska bloggar).

Som jämförelse kan nämnas att Jan Guillous Brobyggarna har 63 omnämnanden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s