Intervju med Anna Pensar om knytkonferensen SSMX

Foto från förra årets SSMX av @danehav

Imorgon lördag är det SSMX, en knytkonferens om sociala medier på Waterfront i Stockholm. Förra årets event var en stor succé (jag vet, för jag var där) och blev en av höjdpunkterna för de som gillar eller jobbar med sociala medier. För att ta tempen på årets event såhär dagen före intervjuade jag Anna Pensar, VD på Jagodu och co-host av årets SSMX.

Vad är SSMX och vilka är det som kommer (eller bör komma)?

SSMX står för Stockholm Social Media Exchange, och är en så kallad unconference som hålls en gång per vinterhalvår i Stockholm. En nätverksdag där människor träffas och utbyter kunskap om den sociala webben och alla dess aspekter. Både utifrån ett affärsperspektiv men även utifrån ett kommunikationsperspektiv. Sen är den sociala aspekten av SSMX egentligen det viktigaste. Att träffa människor med samma driv och inom samma bransch, utbyta nätverk och kunskap.

Förra året var det förbestämda talare, i år är det en unconference. Vad är en unconference och varför är SSMX en unconference i år?

Det stämmer, SSMX är en unconference i år, eller en slags knytkonferens. Det kan beskrivas som en konferens där innehållet är user generated. Det är alltså deltagarna som är med och bidrar till innehållet. Vi kommer att ha flera olika sessionsspår, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. I några månader nu har anmälda deltagare kunnat nominera sig själva och den dragning/session som man själv vill hålla. Utifrån den nomineringslistan har själva programmet skapats. Ett riktigt roligt sätt att verkligen optimera engagemanget från deltagare väl på plats. Det svåra blir att välja spår, eftersom det går så många bra sessions samtidigt.

Berätta! Vad händer på SSMX?

Här kan man titta på själva sessions-griden, som består av alla möjliga ämnen. Viral marknadsföring, SEO, analys av sociala medier och kunskapsutbyte inom Google Analytics, är några intressanta spår som deltagare kommer att hålla dragningar och samtal kring.

Kl 09:30 öppnar dörrarna, och kl 10:00 startar SSMX officiellt. Vi kommer att börja med en trendrapport och sen drar vi igång med sessions. En lång lunch är inbokad så att alla hinner nätverka extra länge, och sen är eftermiddagen fylld av sessions och en del andra inslag. Bland annat kommer Eniro att presentera sin nya iPad-app, och Google kommer att hålla en större dragning om Google+, vilket blir spännande.

Tre ”detta får man inte missa”-höjdpunkter på SSMX?

Googles dragning, Trendrapporten och framförallt Nörd Quizzen kl 17:00 med mentometrar och allt 🙂

Vilka är det som ligger bakom SSMX? Berätta kort om dig själv!

SSMX är inspirerat av SSWC, och drivs av Gunnar Lindberg Årneby med team. I år är jag, Anna Pensar med och co-hostar eventet. Jag är VD på sociala datingsiten Jagodu.com och har länge jobbat med sociala medier och varumärken.

Ni hittar Annas blogg här. Vi har såklart även satt upp en Twingly Live-kanal för hashtag #ssmx. Disclaimer: jag var föreläsare förra året och håller även i årets trendrapport.

One thought on “Intervju med Anna Pensar om knytkonferensen SSMX

  1. sandal branded april 18, 2017 / 02:23

    Helt enkelt lust att säga din artikel är som häpnadsväckande . Den klarhet i ditt inlägg är helt enkelt fantastisk och jag kan anta att du är en expert på detta ämne. Bra med din tillåtelse tillåta mig att ta tag i din RSS-flöde för att hålla dig uppdaterad med kommande inlägg. Tack en miljon och snälla bedriva givande arbete.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s